Friday, February 20, 2009

eating less?

(Setelah pelayan itu berjumpa dengan Yusuf dia berseru):
"Yusuf, hai orang yang amat dipercaya, terangkanlah kepada kami tentang tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan (tujuh) lainnya yang kering agar aku kembali kepada orang-orang itu, agar mereka mengetahuinya."
Yusuf berkata: "Supaya kamu bertanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan dibulirnya kecuali sedikit untuk kamu makan.

- Surah Yusuf, Ayat 46- 47 -


6 rules for dieting :
1. If you eat something, and no one else sees you eat it, it has no calories.
2. When drinking a diet soda while eating a candy bar,
the calories in the candy bar are canceled by the diet soda.

3. When you eat with someone else,
calories don’t count as long as you don’t eat more than they do.

4. Foods used for medicinal purposes never count.
5. If you fatten up everyone else around you, then you look thinner.
6. If you are in the process of preparing something,
food licked off knives and spoons have no calories.


[note : ini adalah edisi curhat-mencurhat, sebarang rasa-terasa didahului dengan sejuta kemaafan.....
]


Assalamualaikum,
maybe some of my friends would have known that m on diet
one of the reasons maybe sebab my sayang pun suruh diet........
but then, saya selalu mengatakan pada diri saya.....
ianya demi kesehatan....................
kat family saya banyak penyakit genetic
some ada diabetes, hypertension & heart disease
so tak salah kan kalau saya mengambil initiative
untuk menguruskan badan saya yang gemuk ini? hehehe ;D
TAPI (chewah tapi in capital letters tu, hoho) mungkin cara saya berdiet itu salah
i hafta admitla kadang2 ianya membuatkan saya sakit.......................

oh ya, please jangan promote kat saya product2 menlangsingkan badan
saya tau memang product2 itu berkesan, tapi MAHAL~
& please jangan kata berkorban sketlah demi untuk kurus,
keluarkan duit sketlah takpe, yada yada yada~~~~~
perlu diingatkan disini, SAYA BELUM BEKERJA
mana saya nak dapat duit?????

setiap bulan saya hanya dapat rm 800 dari mara untuk biaya hidup
& itupun memang sangat tidak cukup...................
kalau dulu duduk di jatinangor memang duit itu saya dapat juga allocate dalam my monthly savings, but now living in bandung, cost sara diri 2-3X ganda ok!
setiap bulan saya harus menebalkan muka saya minta duit belanja extra dari ayah saya
(sorry sangat ayah :| huuuuuu)

hrmmm,so apa je saya buat dengan duit rm800 per month tu?
yang pastinya sekarang saya dah tak nonton bioskop,
(saya suka nengok wayang with besties & friends, sebab apa? sangat mereleasekan tension ok!)
then saya dah tak ke pvj dan makan2 di sana
(pvj tempat2 mknnya memang mahal jugalah banding mall2 lain)
saya dah tak makan sangat di seruni rshs
(ni cafe hospital yang lumayan tidak murahlah, hahaha)

ok mari kita buat kira2 siket..........................
rm800 x 2,700 = rp, 2,160,000
tapi saya tak kluarkan semuanya, sebab bank niaga min kene ada rp150,000 dalam bank
then adalah save rp 200,000 untuk insurans kecelakaan & pendidikan
so saya keluarkan rp 1,800,000

yang saya selalu ketepikan bila je saya dah pergi kluarkan duit kat atm adalah:
duit gaji ibu (maid) = rp 80,000
duit internet = rp 70,000
duit listrik, air & keamanan rumah = rp 100,000
total duit wajib = rp 250, 000

setiap hari saya budget untuk membelanjakan uang rp15k-20k untuk 3meals,
tapi itu pun saya selalu makan 2meals je, brunch & dinner,
ni termasuk air minum aqua & morning teh manis
duit makan = rp 20,000 x 30 days = rp600,000 [rp850,000]

then, saya tak menafikan duit saya banyak habis mentop-up credit hp
yang ni memang salah satu kebutuhan dalam hiduplah
sebab family & sayang saya kat malaysia, so nak sms-call, hehehe
seminggu saya allocate rp100,000, kadang2 lebihla, hohoho
duit top-up = rp 100,000 x 4 = rp 400,000 [rp 1,250,000]

kemudian, duit keperluan peribadi & rumah
seperti shampoo, sabun mandi, obat gigi, berus gigi, sabun mop, tuala wanita,
susu tepung, susu pekat manis, kopi/ teh, bawang2, quakeroat, limau, sedikit biskut...........
saya selalu beli per 2weeks kat ciwalk, so budget tak tetap,
cuma maybe per belanja adalah dalam rp 100,000 - 130,000 kot
duit keperluan = rp 130,000 x 2 = rp 260,000 [rp1,510,000]

then, duit fotokopi bahan2 kuliah,
printing bahan2 makalah presentation
menjilid bahan2 referat & makalah
haaaaaa, selalu duit saya habis kat sinilah!
TAPI (haha, capital lagi~) since ianya adalah sesuatu demi pembelajaran
tak baiklah nak mengungkitkan, hahaha~
ok, per week selalu habis around rp 50,000
duit fotokopi etc = rp 50,000 x 4 = rp 200,000 [dah rp1,710,000 ke?!!!]

haaa, then since now kat surgery dept & banyak jaga malam
banyak naik OT, banyak kene ganti verband patient...................
so duit belanja untuk medical equipment pun lebih laa jugak
eg. surgical masks, hand gloves (ni budak2 selalu mintak2 sebab diorang tak bawaklah, bawak tak cukuplah, mula2 tu main bagi2 jelah, but lama2 memang takleh bagi free, saya mintak ganti ok! ingat murah ke hanskoon nih????? hoh ter-emo plak~~~ ye la bukan saya kedekut, tapi saya banyak habis duit beli mahal2, suka2 je main mintak2, dah tau banyak pakai hanskoon, bawaklah banyak2, heh), termometer (sebab benda ni kecik, sering gak hilang,kadang2 lupa nak kluarkan dari jas putih, so ibu tercuci dalam washing-machine,hahaha!), penlight (haaaaaa, ni orang pinjam selalu tak pulangkan! geram juga! huuuu), spygmometer (another careless mistake! saya selalu tertinggal spygmo bila selesai jaga, so jawapannya hilanglah~naseb bukan yang mahal, but still kene kluar duitlah beli baru....)
rata2 habis rp 150,000- 200,000
duit barang medic = rp 200,000 [ok dah overbudget ni, rp 1,910,000]

so nampak tak kenapa saya terpaksa menebalkan muka meminta duit lebih dari ayah saya?
then kalo dulu saya ada duit happy hour,
meaning duit yang dapat digunakan untuk nengok wayang ke...
makan2 sedap sket ke....
beli2 tit-tot tit-tot ke....
now macam dah takda je................................ =|

so now m seeking a way of dieting, TANPA mengeluarkan belanja yang banyak
tunang saya suruh saya exercise, i know i can do it,
tapi untuk exercise everyday rasanya impossiblelah kot?
bukan mencari excuse ke apa...........................
tapi tenaga fisik saya sudah habis digunakan dengan on-call 2x per week, bangun pagi2 pergi follow-up kol6pagi, ikut visite patients, kadang2 jadi assistant untuk operasi, & all those neverending case presentations...............................
& of course, m mentally exhausted too......................... =(

hrmmm, kurang makan lagi kali yaaaa? ;P

No comments: